نمونه کار فراسیتی

وبلاگ

ارزان‌ترین محصولات چاپ با طلاچاپ

شناخت انواع کاغذ برای چاپ

چاپ در گرافیک

فهرست مطالب

شماره تماس مجموعه جهت سفارش مستقیم
09917271863
تهران، خیابان جمهوری،خیابان ملت، برج بهارستان، طبقه اول، پلاک 227

امروزه بیش از ۳۰۰۰ نوع کاغذ مختلف و متنوع در بازار موجود است. این تنوع برای مصارف گوناگون و کاربردهای متفاوت طراحی شده است. ولی در صنعت کاغذسازی انواع کاغذ مناسب چاپ فوری را به چهار گروه اصلی تقسیم می‌کنند:

  1. کاغذ و مقوای گرافیکی
  2. انواع مقوای بسته بندی
  3. کاغذهای بهداشتی
  4. کاغذهای صنعتی برای مصارف الکترونیکی

در این مقاله سعی کردیم کاغذ را از جنبه‌های مختلف بررسی کنیم. همراه ما باشید.

انواع مختلف کاغذ برای چاپ

انتخاب نوع کاغذ مناسب می‌تواند به کیفیت کار و نتیجه نهایی کار چاپ کمک شایانی کند. چاپگرهی مختلف ممکن است به انواع کاغذ نیاز داشته باشند. دانستن اینکه کدام نوع کاغذ برای کدام کار مناسب است نیازمند تجربه و تحقیق است. انواع مختلفی از کاغذ وجود دارد که می‌توانید برای پروژه‌های خود از آن‌ها استفاده کنید. این کاغذها از نظر ترکیب، طراحی، هدف و حتی وزن و ضخامت با یکدیگرمتفاوت هستند. امروز نگاهی به انواع کاغذ چاپ می‌اندازیم و توضیح مختصری در مورد هر کدام می‌دهیم.

معیار سنجش کاغذها

کاغذها را از نظر نوع به سه دسته اساسی تقسیم می‌کنند که عبارت‌اند از:

  • جنس
  • اندازه
  • گرماژ

انواع کاغذ برای چاپ

انواع کاغذ بر اساس جنس

کاغذ‌ها جنس‌های مختلفی دارند که هر کدام برای کار متفاوتی چاپ شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد. انواع کاغذ از نظر جنس عبارت‌اند از:

کاغذ کلاسه (Coated Paper)

یکی از پرمصرف‌ترین و پرکاربردترین کاغذ در صنعت چاپ کاغذ گلاسه است. این کاغذ که معمولا یک رو یا دو روی آن لعاب دارد رنگ‌ها را به خوبی و شفاف نشان می‌دهد. از این کاغذ برای چاپ طرح‌های چند رنگ و تک رنگ استفاده می‌شود زیرا گرماژ بالا، سطح صاف و صیقلی آن باعث می‌شود کار با جلوه بصری و کیفیت بالا ارائه شود.

کاغذ تحریر (Writing Paper)

کاغذهای که برای چاپ کتاب مجله‌ها، سررسید، سربرگ، برگه یادداشت، انواع پاکت استفاده می‌شوند به کاغذ تحریر شناخته می‌شوند. کاغذ تحریر یکی از پرمصرف‌ترین نوع کاغذ در بین تمام اقشار جامعه است. این کاغذ قابلیت چاپ بر روی هر دو صفحه را دارد و رنگ آن به پشت صفحه نفوذ نمی‌کند.

 

کاغذ الوان یا تحریر رنگی

این کاغذ مانند کاغذ تحریر است. تنها تفاوتش رنگی بودن آن است. از آنجا که این کاغذ دارای رنگ‌های مختلف است معمولا برای متمایز کردن چیزی مانند نسخه‌های دو و سوم چاپ فاکتور مورد استفاده قرار می‌گیرد. از کاغذ‌های الوان گرم پایین برای چاپ تراکت‌های رنگی نیز استفاده می‌کنند.

کاغذها چند نوع هستند

کاغذ پشت چسب‌دار

کاغذ پشت چسب‌دار کاغذی است که یک سمت این نوع کاغذ به چسب آغشته شده است. این کاغذ با یک روکش سیلیکونی در زیر آن پوشیده شده است. برای لیبیل از این کاغذ استفاده می‌کنند.

کرافت (Kraft Paper)

کاغذهای کرافت تقریبا قهوه‌ای رنگ هستند. زیرا از سولفات خمیر پالپ تهیه می‌شود. این کاغذ از مقاومت مناسبی برخوردار است. عموما از این کاغذ برای بسته بندی و کارهای هنری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کاربن لس

این کاغذ همان کاغذ الوان یا تحریر است که بعد از تولید با مواد شیمیایی خاصی ترکیب می‌شود تا حالت کاربنی و کپی پیدا به خود بگیرد.

مقوای ایندربرد

این مقوا خشک و محکم است. جالب اینجاست که از مواد بازیافتی تهیه می‌شود. از مقوای اینربرد برای تولید جعبه‌های با کیفیت و مستحکم استفاده می‌شود.

کاغذ سنگی

این یک کاغذ جدید است. جالب اینجاست یک نوع کاغذ بازیافتی است. همین مسئله از قطع درختان و آلودگی محیط زیست جلوگیری می‌کند. مواد تشکیل دهنده در تولید این نوع کاغذ آب و ترکیب چند نوع اسید است.

چاب روی کاغذ

مقوای پشت طوسی و سفید

مقوای پشت طوسی دارای چند خصوصیات است:

سختی یا نرمی زیاد (با توجه به نوع آن)

شفافیت قابلیت چاپ بالا

معمولا روی آن سفید و پشت آن سفید یا طوسی است

در پالت و در لایه فیلم های پلاستیکی بسته بندی می شود.

معمولا رول و شیت ( ورق) از آن تولید می شود.
مقواهای پشت طوسی که استفاده از آنها به خصوص در بسته بندی داروها دیده می‌شود. از مواد بازیافتی تهیه می‌شود.

لازم به ذکر است بازیافتی بودن آنها و حساسیت‌های موجود دررابطه با نوع استفاده‌های بهداشتی که دارند به لحاظ قانونی ممنوع است.

گاها از این مقواواها در بسته بندی‌های غذایی هم مورد استفاده قرار می‌گیرند که به لحاظ قانونی و انسانی صحیح نیست.

کاغذ خود کپی ( Carbonless Paper):

کاغذخود کپی کاغذی است با پوشش شیمیایی که شبیه به کاربن عمل می کند. یک کپی از نوشته های دست نویس را روی صفحه بعدی که مد نظر است انتقال می‌دهد. این نوع کاغذ به نام NCR نیز شناخته می‌شود. گرماژ این کاغذ معمولا: از 40 تا 240 گرم متغییر است.

کاغذ انجیلی Bible Paper:

کاغذی بسیار نازک است  که معمولا برای چاپ کتاب‌های قطور و ارزشمند مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع کاغد به دلیل استفاده در چاپ انجیل به کاغذ انجیلی معروف شده است. جالب است  به کاغذ هندی India Paper نیز شهرت دارد.

مقوای کارتی ( Index Board):

مقوای کارتی مقوایی در رنگهای متنوع است. از این نوع مقوا برای جداسازی بخش‌های مطالب در زونکن و از نوع مرغوب آن نیز گاهی برای چاپ کارت ویزیت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مقوای پشت کرم یا زرد:

این نوع مقوا که کیفیتی بالاتر از مقوای پشت طوسی دارد معمولا در ساخت جعبه‌های دارویی و بهداشتی کاربرد دارد. گرماژ آن معمولا: از 200 تا 300 گرم متغیر است.

کاغذ پلاستیکی:

نوعی کاغذ از ترکیبات پلاستیک که مناسب چاپ افست است.  کاغذ پلاستیکی بسیار مقاوم بوده به طوری که با دست پاره نمی‌شود. از نوع چسبدار این کاغذ تولید لیبل که روی محصولات چسبانده می‌شود استفاده می کنند.
گرماژ آن به طور معمول: از 250 تا 300 گرم متغییر است.

سخن آخر

تنوع بالای کاغذ برای چاپ ممکن است شما را گمراه کند. بهترین راه این است که بعد از اینکه نوع چاپ خود را انتخاب کردید، بهترین متریال و کاغذی که مناسب آن باشد را انتخاب کنید. برای مثال اگر برای محصولات بهداشتی و آرایشی این کاغذ چاپی را انتخاب می‌کنید سعی کنید به بهداشتی بودن آن هم دقت کنید. امیدوارم این مقاله برای شما مفید باشد.

کاغذهای چاپی

 

 

 

 

 

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟