نمونه کار فراسیتی

وبلاگ

ارزان‌ترین محصولات چاپ با طلاچاپ

دنیای شگفت انگیز چاپ دیجیتال

چاپ در گرافیک

فهرست مطالب

شماره تماس مجموعه جهت سفارش مستقیم
09917271863
تهران، خیابان جمهوری،خیابان ملت، برج بهارستان، طبقه اول، پلاک 227

چاپ دیجیتال یکی از محبوب‌ترین انواع چاپ است. سرعت و کیفیت مولفه‌های اصلی این محبوبیت هستند. البته که دلایل دیگری هم هست که در این مقاله به طور کامل به آن می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

چاپ دیجیتال چیست؟

چاپ دیجیتال یکی از روش‌های تبدیل تصاویر دیجیتال به محصولات چاپی و قابل لمس است.

این روش به طور کلی شامل چاپ حرفه‌ای در تیراژهایی با تعداد کم است. چاپ در این روش به وسیله‌ی چاپگرهای لارج فرمت(ابعاد بزرگ) یا چاپگرهای لیزری و جوهرافشان حرفه‌ای انجام می‌شود.

چاپ دیجیتال

دلایل انتخاب چاپ دیجیتال

چاپ فوری دیجیتال با ورود به صنعت این حوزه، خدمات چاپی را دگرگون کرد.این روش چاپی با کیفیت فوق العاده و سریع بودن نتیجه پیشتاز میدان شد. جالب است بدانید در حال حاضر تنها رقیبی که چاپ دیجیتال دارد، چاپ افست است. علت محبوبیت چاپ دیجیتال نزد همگان کیفیت بالای نتیجه، سرعت در کار و دقت عالی است. دلیلی که اکثر این افراد این چاپ را انتخاب می‌کنند همین مواردی است که شمردیم.

مزایای چاپ دیجیتال

چاپ دیجیتال علاوه بر مواردی که در قسمت بالابه آنها اشاره کردیم چند مورد مهم دیگر هست که در این بخش به آنها می‌پردازیم:

  • دیگر لازم نیست حتما با تیراژ بالا چاپ کنید.
  • لازم نیست برای دیدن اشکالات چاپی تا تمام شدن کل کار صبر کنید.
  • و اینکه لازم نیست یک هفته برای انجام کارتان منتظر بمانید.
  • با چاپ دیجیتال می توانید یک عدد از برگه خود را چاپ کنید و کیفیت آن را بررسی کنید و در صورت وجود اشکال آن را رفع کنید.
  • همه این مراحل فوق در کمتر از 2 ساعت قابل انجام است(سرعت).
  • چاپ دیجیتال یعنی یک چاپ با کیفیت، فوری و مدرن.

البته لازم به ذکر است که این زمان 2 ساعته چاپ، پس از تایید طراحی آغاز می شود. اگر نیاز به طراحی باشد زمان انجام آن را نیز در نظر بگیرید.

کاربرد چاپ دیجیتال

انواع چاپ دیجیتال

چاپ دیجیتال، از نظر روش تکنولوژی که در آن به کار می‌رود به 7 دسته تقسیم می‌شود. این دسته بندی شامل:

۱. روش چاپ نوری
۲. روش چاپ حرارتی
۳. روش تصعید رنگ
۴. روش چاپ ترکیبی
۵. روش چاپ جوهرافشان
۶. روش چاپ الکتروفوتوگرافی (جامد پودری، مایع)
۷. مارکر لیزری

انواع چاپ دیجیتال

چاپ نوری

یکی از پرکاربردترین روش‌های چاپ دیجیتال می‌باشد. در این روش با استفاده از تابش نور، تصاویر را روی کاغذ‌های حساس به نور (کاغذ عکاسی) چاپ می‌کنند. در مرحله بعد تثبیت انجام می‌شود. کیفیت تصاویر در این روش، خیلی بالا است. تنها مشکلی که  این روشبا آن روبه رو است، دو مرحله‌ای بودن کار است. لازم به ذکر است که امروزه این مشکل، با وجود دستگا‌ه‌های اتوماتیک، حل شده است. در گذشته Photo Lab یا دستگا‌ه‌ دیجیتال نوری، جایگاه ویژه‌ای در لابراتوار‌های عکاسی داشت.

چاپ حرارتی

در روش چاپ حرارتی، با ایجاد گرمای شدید توسط ماتریس‌های حرارتی یا لیزر و یکسری واکنش‌های شیمیایی خاص، رنگ و تصویر را روی کاغذ‌های حساس به حرارت چاپ می‌کنند. از این روش برای چاپ تصاویر تک رنگ استفاده می‌شود. امروزه این روش منسوخ شده و دیگر از آن استفاده نمی‌کنند.

روش تصعید رنگ

روش تصعید رنگ، شبیه روش حرارتی است. در این سیستم، نخست رنگ‌ها روی سلفون قرار می‌گیرند. سپس با استفاده از پرتوهای رنگی مانند ماتریس‌های حرارتی رنگ‌ها، از روی سلفون بخار شده و روی کاغذ ثبت می‌شود. تصاویر چاپ شده با این روش، کیفیت بالایی دارند. در گذشته از این روش برای چاپ پوستر‌های تبلیغاتی بیشتر بهره می‌گرفتند.

قیمت پایین این دستگاه باعث شد تا در بسیاری از لابراتوار‌های عکاسی از این چاپگر‌ استفاده شود. اما مواد مصرفی این دستگاه مانند سلفون‌های رنگی دارای قیمت نسبتا بالایی است.

دنیای دیجیتال

روش چاپ ترکیبی

دستگاه‌‌های سیستم چاپ ترکیبی خیلی شبیه به چاپگر‌های افست است. تنها تفاوتی که دارند استفاده از محمل‌های چاپی است. محمل‌ چاپی یا پلیت از اول داخل این چاپگر‌ها تعبیه شده است. در این روش چاپ، داده‌ها به شکل یک فایل کامپیوتری از رایانه به چاپگر منتقل می‌شوند. کل پروسه چاپ به صورت کاملا اتوماتیک(ماشین‌آلات صنعتی) انجام می‌شود. این ماشین ‌آلات Direct Imaging نام دارد. البته به اختصار به نام DI شناخته می‌شود. استفاده از این روش برای چاپ صفحات در تیراژ بالا، برخلاف سایر سیستم‌های چاپ دیجیتال، مقرون به صرفه‌تر است. اما همچنان امکان چاپ اطلاعات متغیر و متفاوت در این سیستم وجود ندارد.

 

روش چاپ جوهرافشان

در روش جوهرافشان، داده‌های دیجیتال به صورت مستقیم به وسیله مرکب‌های مخصوص روی سطوح چاپی منتقل می‌شوند. در این سیستم چاپگر مرکب را به صورت مستقیم از هد بر روی کاغذ انتقال می‌دهد. قطعا سیستم جوهرافشان، با کیفیت‌ترین، رایج‌ترین و اصیل‌ترین روش چاپ دیجیتال محسوب می‌شود.

چاپ الکتروفوتوگرافی (جامد پودری، مایع)

این روش کمی خاص است. و استفاده از آن محدود است. زیرا:

  • وجود فناوری‌ پیچیده به کار رفته در این دستگاه است.
  • دومین محدودیت این چاپگر، ابعاد سطح چاپی است که تنها ابعاد ارائه شده در این دستگاه، سطح چاپی A3 می‌باشد
  • سومین مورد قیمت بالای این چاپگر است.

مارکر لیزری

این روش، بیشتر در صنایع تولیدی مورد استفاده است. در این روش به وسیله اشعه لیزر و با ایجاد حرارت و گرما، تصاویر مورد نظر روی محصول درج می‌شوند.

تاریخچه چاپ دیجیتال؟( مناسب تحقیق)

اختراع چاپ به قرن ها پیش از گوتنبرگ، كه نامش به عنوان مخترع چاپ در تاریخ به ثبت رسیده برمی‌گردد. آشوریان هزاران سال قبل از میلاد بر روی آجرهایی از خاک‌ رس مهر می‌زدند. استعمال حروف قابل انتقال نیز بین سال‌های 1051 و 1058 در چین آغاز شد. مخترع آن شخصی به نام پی‌شنگ بود. حروف نیز از جنس گل ‌رس بود. حروف دستی و حروف قلعی كه پس از آنها به كارآمد، هیچ کدام رایج نشدند. برعكس حروف چوبی متداول شد. در سال 1440، گوتنبرگ بدون اطلاع از كار چینی‌ها، حروف قابل انتقال را اختراع و برای هر کدام از حروف الفبا از یك حرف جداگانه استفاده کرد.

سخن آخر

با توجه به توضیحات بالا انتخاب چاپ دیجیتال یک انتخاب هوشمندانه است. این روش مدرن سرعت و کیفیت مطلوبی دارد. همین دلیل مناسبی برای محبوبیت این روش شده است. امیدوارم این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

تاریخچه چاپ دیجیتال

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟