نمونه کار فراسیتی

وبلاگ

ارزان‌ترین محصولات چاپ با طلاچاپ

انواع چاپ( اشنایی با دنیای وسیع چاپ)

چاپ در گرافیک

فهرست مطالب

شماره تماس مجموعه جهت سفارش مستقیم
09917271863
تهران، خیابان جمهوری،خیابان ملت، برج بهارستان، طبقه اول، پلاک 227

امروزه دنیای وسیع و متنوع چاپ، باعث شده تا راندمان بالاتری در کسب و کارهابه وجود آید. انواع چاپ بسیار متنوع هستند. چندین روش مختلف چاپ بگ فوری وجود دارد. هر کدام از این روش‌ها برای انجام امور مشخصی قابل استفاده و کارآمد هستند. با در نظر گرفتن نوع چاپ، هزینه قابل پرداخت، کیفیت نهایی، تعداد مد نظر و سطح خروجی باید یک روش مناسب را انتخاب کنید. با ما همراه شوید تا این دنیای شگرف را بشناسید.

معنی و مفهوم چاپ در لغت

واژه چاپ در لغت به معنای نقش، اثر، مُهر و نشان است. به طور کلی چاپ به فشار دادن سطحی بر  یک سطح دیگر اشاره دارد. اولین ابداع چاپ به قرون وسطی بر می‌گردد. بر اساس تاریخچه، مبدا ظهور آن کشور چین بوده است. بعدها به جوامع اروپایی راه پیدا کرده است. واژه چاپ در لغت‌نامه دهخدا اینگونه معنی شده است: «عملی که بواسطه آن می‌توان از روی یک نوشته چند نسخه شبیه به هم را تهیه کرد». این تعریف به صنعت چاپ قدیمی اشاره دارد. صنعت چاپ در معنا و کاربرد امروزی خود به معنای بازتولید متون و تصاویر بر روی سطوح مختلف است. که با استفاده از دستگاه‌‌ها و قالب‌های متنوع انجام می‌شود.

امروزه چاپ دیگر محدود به استفاده از کاغذ نیست. انتقال طرح‌ها اکنون بر روی انواع سطوح همچون پارچه، شیشه، نایلون، چوب، فلز وغیره قابل اجرا است. بنابراین دنیای چاپ امروز بسیار متنوع است. تمامی کسب و کارهای موفق از انواع چاپ برای بازاریابی، تبلیغات و بسته‌بندی محصولات خود استفاده می‌کنند.

انواع چاپ از نظر تکنیکال

دنیای وسیع چاپ نیازمند شناخت تک تک موارد آن است. در این بخ شنام و توضیحات مختصر و مفیدی اورده‌ایم:

چاپ دیجیتال

افست (Offset) یا لیتوگرافی

چاپ افست یکی از رایج‌ترین و پرطرفدارترین انواع چاپ است. کیفیت بسیار بالایی دارد. برای چاپ در تیراژهای بالا مناسب و مقرون به صرفه است.

  • چاپ دیجیتال

    چاپ دیجیتال یا چاپ فوری یکی دیگر از انواع چاپ است. این روش جدیدترین روش چاپ در نظر گرفته می‌شود. این روش چاپ سرعت و کیفیت بالایی دارد. معمولا برای تیراژهای پایین مناسب است. در فرآیند چاپ به روش دیجیتال، تصویر یا طرح مورد نظر با استفاده از رایانه به دستگاه چاپگر ارسال می‌شود و چاپ صورت می‌گیرد.

  • چاپ فلکسو

    چاپ فلکسو نیز یکی دیگر از انواع رایج و کاربردی چاپ است که در آن از پلیت‌های چاپی قابل انعطاف استفاده می‌شود. به همین دلیل بر روی انواع سطوح قابل اجرا است. چاپ فلکسو به صورت مستقیم بر روی جنس چاپ شونده قرار می‌گیرد و خروجی باکیفیتی دارد. از این روش برای چاپ انواع پاکت و انواع بسته‌بندی مقوایی، پلاستیکی، کاغذی و کیسه‌های سلفونی بهره می‌گیرند.

روش های مختلف چاپ

  • چاپ هیلوگراور

    چاپ هیلوگراور یا چاپ گود از دیگر انواع روش های چاپ است.در ا ین روش طرح‌ها و تصاویر به صورت گود و برجسته نقش می‌بندند. برای اجرای چاپ گود از سیلندرهای فلزی مخصوص استفاده می‌شود. این طرح‌ها به صورت حفره‌های ذره‌بینی چاپ می‌شوند. این روش چاپ نیز کیفیت بالایی دارد و برای تیراژهای بالا بسیار مناسب است. چاپ هیلوگراور عموما برای چاپ جعبه، چاپ مجله، چاپ کاتالوگ‌ها، نایلون‌های بسته‌بندی، اوراق بهادار، کاغذ دیواری، روکش‌های طرح چوب و انواع مقوا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • چاپ سیلک اسکرین

    چاپ سیلک اسکرین نیز یکی دیگر از رایج‌ترین انواع چاپ است. به دلیل متنوع بودن نوع مرکب‌های مورد استفاده در آن قابلیت چاپ بر روی سطوح مختلف را دارد. چاپ سیلک اسکرین در واقع نوعی چاپ شابلونی محسوب می‌شود. مرکب‌های موجود در آن از منافذ باز یک پارچه توری عبور می‌کنند و بر روی سطح مورد نظر قرار می‌گیرند. این روش چاپ به صورت دستی و ماشینی قابل اجرا است. برای چاپ بر روی نایلون، چرم، مقوا، شیشه، انواع کارتن، کیف، کفش، انواع تابلوها، پوشاک، سررسید و غیره بسیار مناسب است.

  • چاپ تامپو یا بالشتکی

    چاپ تامپو در طبقه بندی چاپ گود و غیرمستقیم قرار دارد. زیرا فرم چاپی با پلیت چاپگر هیچگونه تماسی نداشته و عملیات چاپ با استفاده از یک غلتک یا بالشتک انجام می‌شود. در این روش چاپ از پلیت‌ها یا قالب‌های گود استفاده می‌شود. به همین دلیل قابلیت اجرا بر روی سطوح صاف، گرد، منحنی و محدب را دارد. چاپ تامپو یا بالشتکی برای چاپ ظروف یکبار مصرف، لوازم التحریر، قطعات خودرو، محصولات آرایشی و بهداشتی، لوازم ورزشی و موارد مختلف دیگر کاربرد دارد.

    چاپ ایچینگ

    چاپ ایچینگ یکی دیگر از رایج‌ترین انواع چاپ به حساب می‌آید. از این روش برای انتقال نوشته و یا تصویر بر روی سطوح فلزی بهره می‌گیرند. دلیل محبوبیت  این چاپ دوام بسیار بالایی داشته و از بین نمی‌رود. در این روش با استفاده از اسید بر روی فلز مورد نظر خوردگی ایجاد می‌کنند و سپس طرح بر روی آن به مرحله‌ی اجرا درمی‌آید. از روش ایچینگ برای ثبت لوگو یا نوشته بر روی اجسام و محصولات فلزی مانند شیرآلات، لوازم آشپزخانه، لوازم پزشکی، قطعات خودرو و هواپیما استفاده می‌شود.

چاپ روی سطوح فلزی

چاپ لترپرس

چاپ لترپرس یا ملخی از گونه‌های قدیمی و اولیه صنعت چاپ به حساب می‌آید. در حقیقت نوعی چاپ برجسته بوده که تصاویر و نوشته‌ها پس از تماس با صفحه یا پلیت چاپ به شکل برجسته بر روی کاغذ انتقال داده می‌شوند. این روش چاپ از چهار مرحله چیدمان، جایگذاری، قفل و چاپ تشکیل شده است. از چاپ لترپرس معمولا برای چاپ مجلات، اعلامیه، سربرگ، چاپ کارت ویزیت و مورد این چنینی استفاده می‌کنند

کاربردها گوناگون چاپ

چاپ تبلیغاتی چیست؟( انواع مختلف چاپ تبلیغاتی)

چاپ تبلیغاتی به طور کلی به تبلیغاتی گفته می شود که پس از طراحی گرافیکی بر روی کاغذ و سایر سطوح به چاپ می‌رسند. تبلیغات چاپی از جایگاه خوبی در بازاریابی سنتی و درج آگهی‌های بازرگانی برخوردار هستند. این تبلیغات امروزه بسیار گسترده هستند. و در سرتاسر دنیا مورد استقبال اکثریت مردم قرار دارند این نوع چاپی کاربردهای متفاوتی دارد که در این بخش به آن پرداخته‌ایم:

نمودها و انواع تبلیغات چاپی که هر روز با آن‌ها سر و کار داریم:

  1. بنرها
  2. ماهنامه
  3. آگهی نامه
  4. انواع کاتالوگ
  5. بروشور
  6. پوسترهای تبلیغاتی
  7. تراکت
  8. کارت ویزیت
  9. ست اداری
  10. سربرگ
  11. پاکت
  12. فاکتور
  13. لیبل

چاپ روی پارچه چگونه انجام می‌شود؟| انواع ان کدام است؟

امروزه با چاپ دیجیتال پارچه می‌توان بر روی انواع ‏پارچه با جنس‌های ساتن، مخمل، کتان و موارد دیگر در ابعاد متنوع با طرح‌ها و تصاویر دلخواه را چاپ کرد.

در این روش ابتدا طرح مورد نظر به صورت دستی یا کامپیوتری طراحی می‌شود. پس از ان چاپ روی پارچه‌ای که برای کار انتخاب شده است با ظرافت صورت می‌گیرد.

همان طور که گفته شد این پارچه از هر جنس و الیافی که باشد محدودیتی ندارد.

شناخت انواع چاپ

دلایل محبوبیت چاپ روی پارچه چیست؟

افراد زیادی از این روش چاپ استفاده می‌کنند و طرفدار آن هستند. این دلایل را در زیر برشمرده‌ایم:

  • دوام زیاد
  • سهولت حین کار
  • مقرون به صرفه بودن
  • در بر گرفتن سطوح چاپی متنوع
  • توانای چاپ نقش و طرح جذاب
  • کیفیت بالا
  • مقاومت در برابر آب

چاپ روی انواع مختلف کاغذ چگونه صورت می‌گیرد؟

یکی از بهترین و رایج‎‌ترین انواع چاپ، همین چاپ رو کاغذ است.

این متریال تقریبا تمام انواع گوناگون چاپ را که در بالا نام بردیم را در بر می‌گیرد. حتی زمانی که بحث صرفه‌جویی در مصرف کاغذ و حفظ محیط زیست در میان است، باز هم تکنولوژی‌های جدیدی ابداع می‌شود که کاغذ به هیچ عنوان حذف نشود. برای مثال کاغذهایی تولید شده‌اند که در ظاهر شبیه به کاغذ معمولی هستند. جالب اینجاست که مواد تشکیل‌دهنده اینها سلولز است. در نتیجه به راحتی تجزیه شده و طبیعت را خراب نمی‌کنند.

معرفی چند جنس( متریال) کاغذ که در صنعت چاپ مورد استفاده قرار می‌گیرد:

  • کاغذ غیر اسیدی
  • کاغذ روزنامه ای
  • کاغذ مکانیکی
  • کاغذ شیمیایی
  • کاغذ کارتریج
  • کاغذ مقوایی
  • کاغذ آنتیک
  • کاغذ آنتیک فشرده
  • کاغذ انگلیسی با سطح نرم
  • کاغذ گلاسه
  • کاغذ پلاستیکی
  • کاغذ خود کپی
  • کاغذ کتان
  • کاغذ کاهی
  • گلاسه
  • کرافت

چاپ صنعتی چیست؟

چاپ صنعتی روال ایجاد و تکثیر تصاویر بر روی سطوح مختلف است.

این سطوح شامل کاغذ و مقوا و انواع محصولات تبلیغاتی و محصولات صنعتی تولید شده هستند.

چاپ دیجیتال

کاربرد اصلی چاپ صنعتی

امروزه برای تولید و نشر انواع تبلیغات، کتاب‌ها و مجلات و روزنامه‌های تیراژبالا از این رو شاستفاده زیادی می‌کنند.

چاپ در گرافیک و انواع آن

منظور از چاپ گرافییکی، چاپی است که طراحی اولیه داشته و بعد به مرحله‌ی چاپ رسیده است.

انواع چاپ گرافیکی

  • چاپ دستی: که به آن چاپ هنری هم گفته می‌شود. طراحی این روش با دست و بر گرفته از ذهن هنرمند است.
  • چاپ صنعتی: به این روش چاپ ماشینی هم گفته می‌شود. روش کار به این صورت است که طراحی با کامپیوتر ولی به سلیقه و ذهن هنرمند انجام می‌شود. پس از طراحی به مرحله چاپ می‌رسد.
  • چاپ مهر: این روش قدیمی است. امروزه زیاد دیده نمی‌شود. در این روش هنرمند مهرهایی معمولا از جنس چوب به دست خود می‌سازد. و به مرکب یا جوهر آغشته می‌کند. سپس روی سپس روی سطح مورد نظر حک می‌کند.

کاربردهای انواع مختلف چاپ

چاپ دستی چیست؟

همان طور که از اسمش مشخص است چاپ دستی، توسط دست صورت می‌گیرد. چاپ دستی که چاپ هنری هم معروف است. شاخه‌ای از هنرهای تجسمی به حساب می‌آید.

در آن اثر هنری از طریق چاپ تصویر بر روی یک سطح، عموماً کاغذ یا گاهی پارچه، چرم، پلاستیک و متریال دیگر به عرصه ظهور می‌رسد.

سخن اخر

همان طور که در این مقاله مطالعه کردی، دنیای چاپ بسیار وسیع است. برای دریافت بهترین کارایی از انواع چاپ ابتدا باید نوع چاپ را به خوبی بشناسید. گام بعدی مشخص کردن هدف شما از چاپ است. و در نهایت تعدادی که مد تظر شماست، هزیته‌ای که می‌خواهید پرداخت کنید، مدت زمانی که می‌توانید صبر کنید تا به دستتان برسد و در نهایت کیفیت چاپ مهم است. سعی کردیم در این مقاله درباره‌ی انواع مختلف چاپ و کاربردهای آنها به طور کامل صحبت کنیم. امیدوارم مورد استفاده بوده باشد.

انواع چاپ

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟